att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

måndag 11 november 2013

Smygjular

I helgen tog mitt julkuddfodralskapande fart: sex kuddar är nu omklädda till nya julmotiv. Eftersom jag inte ser mödan värt att sy in blixtlås är de alla "insydda" för vintern. Det innebär att jag nu har julkuddar i soffan. Som vem som helst kan förstå är det inte ett val jag har gjort, utan en nödvändighet (jag måste ju pyssla lite i taget så att allt pyssel hinns med). Uppe hänger nu också vintergardiner; tunga, röda i vardagsrummet och lätta, blå i vårt sovrum. I de andra sovrummen skulle man med lite god vilja kunna anse att det är julgardiner - det finns eventuellt några tomtar på dem. Okej, jag erkänner: omsmyckning huset har börjat på allvar. Den stora julpyntningen kommer inte att ske förrän den 29 november, men textilen smyger in på mig, liksom julblommorna.

Tolfte november innebär nästan halva gången, och jag har inte alls hunnit göra så mycket som jag har tänkt. Hädanefter blir det nog något litet julpyssel eller julbak varje dag fram till jul: så mycket att göra! Tur att det är kära besvär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar