att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

torsdag 15 augusti 2013

Den alldeles perfekta äppelpajen


Hösten är lika med äppelpaj, och jag har under åren letat efter det perfekta receptet. Jag har bakat smulpajer och fyriskakor och kolaäppelpajer och randiga pajer. Jag har låtit dem stå inne i ugnen lång tid och kort tid, jag har ätit dem varma och svalna och kylskåpskalla. Jag har provat att låta dem vila i ett par dagar och jag har provat att äta dem direkt. Jag har gjort kolasås i pajen och kolasås vid sidan av pajen och paj som inte kommer i närheten av någon kola. Ännu har jag inte hittat det där perfekta receptet. Jag vill att den ska vara syrlig men söt, knaprig men fluffig, vacker att se på och helst snabb att baka, hyfsat nyttig och framförallt makalöst god. Igår gav jag mig på Viktors vinnarpaj. Den var god och lite annorlunda, men inte heller den perfekt.

Vilken tur att hösten är lång! Jakten fortgår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar