att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

tisdag 22 oktober 2013

Insamling av julpysselmaterial

Jag har börjat spara toalettpappersrullar hemma inför julpysslandet, vilket får mig att känna mig som sådär sju, åtta år igen. Men jag skulle vilja ha några mindre rullar för pyttesmå smällkarameller att hänga i granen och lite varstans. Typ som små, raka trådrullar. Vad använder folk?

De här superfina smållkaramellerna hittade jag på picknicksskorgens blogg.

 I vårt vardagsrum ligger nu jultidningar med vassa, gula lappar överallt i tre staplar: jultidningar med mat, jultidningar med pyssel och jultidningar med mat och pyssel. Den organiserade delen av mig vill omedelbart strukturera in dessa i listor och kalendrar: den fjärde december pysslas det ur jultidning 1 och 2, postitlapp 4-14. Jag kan gå så långt som att säga att den organiserade delen av mig MÅSTE få skriva in dem i kolumner och med tillhörande inköpslistor. Utan lite planering blir jag stressad och så kommer mardrömmarna om att jag tappar bort julen, glömmer fira den, missar att baka julgodis eller sover bort den.Kanske kommer papper och penna fram ikväll, bara en liten stund mellan stickning och Breaking bad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar