att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

torsdag 17 oktober 2013

Att checka av, eller inte checka av


Med nattens mardröm om missade julaktiviteter i färskt minne funderar jag på att skriva en checklista för allt det jag absolut inte vill missa i jul. Jag vet inte vad det är som triggar oroskänslan mest: att jag inte ska hinna göra sakerna, att jag ska glömma bort dem, eller att jag inte ska få tillfälle till dem. Till exempel så har jag över ett hundratal recept på saker jag vill baka, koka och laga till jul. Det är en omöjlighet att hinna med dem till själva julhelgen. Lösningen blir alltså att sprida ut dem. Kruxet är bara att det inte är lika roligt att ägna timmar vid spisen när det bara är jag och sambon. Mina drömmars julkökstillagning är ett tiotal middagar för nära och kära, där jag verkligen får chansen att anstränga mig i köket. Jag kan nämna att mina drömmar inte sammanklingar med sambons.

Så hur gör jag för att verkligen hinna med allt det som känns viktigt? Att börja i tid är en självklarhet, liksom att göra små saker hela tiden. Men i år är motståndet ovanligt stort att börja för tidigt. Jag drar mig för att spela julmusik, det känns inte som på riktigt. Nu har snart halva oktober passerat. Kanske det dramatiska gränsen går vid första november?

Under tiden ska jag rannsaka både mig själv och mina magasin. Lägga upp julsagor för läsning, lista julskivor jag absolut måste lyssna på. Fundera över vilka julmarknader jag vill besöka och om jag i år verkligen ska slå slag i saken och äta det där julbordet på den mysiga lilla herrgården. Kanske blir det en liten, liten beställning av julpapper också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar