att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

onsdag 28 augusti 2013

Nightmares before Christmas

Varje år har jag vid ett flertal tillfällen mardrömmar om julen. De har några givna, upprepande teman:

1. Julafton står plötsligt för dörren. Paniken bryter ut då jag inte alls hunnit med att köpa/tillverka/göra alla sakerna som jag har planerat att göra. Ofta springer jag runt hispig och upprörd och försöker packa ihop saker, men blir aldrig klar.
2. Någon förstör julen genom att bete sig elakt eller avvikande. Det kan vara storasyster som får för sig att vi ska duka på ett visst sätt, någon som är arg, lillasyster som inte gillar mina paket.
3. Julen är plötsligt över och jag har inte ens upplevt den.

Framförallt är det tema ett och två som återkommer i alla möjliga varianter. Normalt börjar de här drömmarna först när julen verkligen närmar sig - sådär i november - men i år har de nog slagit rekord då de redan har börjat dyka upp. Jag märker att jag inte riktigt blir tagen på allvar -  pojkvännen himlar mest med ögonen när han inser att min panikslagna blick och stela kropp under natten inte kommer från drömmar p, något monster, vampyr eller våldtäktsman utan från en saknad detalj under min favorithögtid.

Småtomten skulle hellre ha helt andra mardrömmar om julen, som dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar