att jula; verb:

tomtar adventsstjärnor julgran pyssel julklappar apelsiner med nejlikor smörkola gröt rostade sötmandlar sidenband lucialjus julsånger mupparnas jul stearinljus ledig snögubbar ljuslyktor glögg silkespapper familj musik promenad piano julkort tomtar eftertanke kyrkklockor julkrubbor guldpennor glaskulor småtomtar julrim sagor tomtar tomtar tomtar adventskalender glitter stilla natt magi

onsdag 21 augusti 2013

Jul hela hösten

Jag har lovat min sambo att inte tala om julen förrän i september men det är svårt att hålla sig. Min riktiga julmånad börjar egentligen i oktober. I takt med att jultidningar släpps i mataffärerna och IKEAs jul kommer fram så släpper jag också fram julentusiasten i mig lite mer publikt. Mina vänner skulle nog säga att jag inte alls håller mig från att prata om julen eller drömma om den eller planera för den de övriga nio månaderna om året, men jag försöker att göra det lite med distans.

Men det hindrar mig inte från att redan ha börjat med en julpärm, för att de recept jag bara råkar snubbla över på nätet (bara några få knapptryckningar på de flesta matsidor gör att julmat och julgodis bara helt plötsligt finns där), och att tjuvstarta med bloggen långt före det egentligen är tid. Just nu försöker jag stenhårt koncentrera mig på att det är augusti och sommar. Ändå kan jag inte låta bli - det är visserligen 124 dagar kvar till julafton, men bara 40 dagar kvar till oktober. Hej mörker och fallna löv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar